Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Zásady správné výživy

Zásady správné výživy

Stravování v ČR

Při posuzování výživy obyvatelstva v naší republice se ukazuje, že strava je po energetické stránce příliš bohatá, avšak pro zajištění optimálního poměru všech živin bývá většinou nevyrovnaná. V průměru je energetický příjem překračován o 12 - 15 %. Nárůst energetické dávky je o to víc nežádoucí, neboť současně klesá i energetický výdej jak v průběhu zaměstnání, tak i během volného času.

Životní styl v ČR

Z výsledků statistického šetření vyplývá závažná skutečnost, že pouze malá část populace vykonává ve svém volném čase náročnější práci, ať se jedná o sport, fyzickou práci nebo fyzicky náročnější zájmovou činnost. Z výsledků však vyplývá závažná skutečnost. Velká část lidí v produktivním věku má podle skladby svého jídelníčku podstatně vyšší energetický příjem, než by odpovídalo jejich přibývání na hmotnosti za normálních okolností. Znamená to pouze jediné. Tito lidé musí mít výrazně zvýšený energetický výdej v důsledku zvýšeného psychického zatížení. Často uvádějí problémy s usínáním z důvodu nedefinovatelného napětí při očekávání událostí dalšího dne, projevuje se u nich ve zvýšené míře netrpělivost a spěch, neustále mají tendenci vstupovat do řeči svým kolegům, jsou náhle velice nerozhodní a pociťují často svíravou bolest v žaludku, bušení srdce, sucho v ústech a někteří zaznamenávají i zvýšené pocení dlaní. Všechny tyto projevy jsou výsledkem psychické nerovnováhy, moderně označované jako stres.

Hamburger

Moderní věda prokázala, že tělo může za určitých okolností vynakládat až 15 % přijaté energie na zvládání důsledků stresu. Nevyvážená strava, zejména pak nedostatek vitamínů a některých minerálních látek, nedovolují tělu efektivně zpracovávat přijaté živiny a problémy se začnou ještě více prohlubovat.

Existuje také poměrně velká skupina lidí, kteří s ohledem na své zaměstnání žijí v neustálém spěchu, odbývají stravování jednoduchými a rychlými jídly. Tato jídla nemohou pokrýt požadovanou potřebu jednotlivých živin. Nedostatek některé látky potom způsobuje poruchy v metabolismu, výrazně klesá efektivní využívání celé řady dalších složek potravy a v konečném důsledku se může projevit celková slabost a ochablost organismu, nízká duševní výkonnost a celkové snížení odolnosti proti negativním vlivům okolí.

Příjem potravin

Průměrný český člověk během svého života přijme přibližně 42 000 litrů vody, téměř 6,4 tuny masa, asi 1,8 tuny cukru a přibližně 10,5 tuny škrobů. Všechno toto množství musí trávicí ústrojí zpracovat a veškerých nežádoucích látek a zplodin metabolismu se musí tělo dokázat zbavit. Je to obrovské množství práce, které musí tělo vynakládat a je pouze v našem zájmu, abychom mu tuto práci dokázali usnadnit. O co méně energie bude muset tělo vynaložit na přeměnu potravy a zpřístupnění živin, o to více nám přidělí k provádění příjemnějších činností.

Pestrá strava

Podmínkou je však konzumovat jednotlivé potraviny v rozumném množství a především zajistit pestrou stravu. Po stránce zdravotní u chuťové vyhovuje nejvíce jídelníček sestavený z rozmanitých potravin. Pestrost stravy je dalším základním pravidlem zásad správné výživy. Jednostranná strava vede mnohdy k nechutenství. Je vhodné střídat zdroje hlavních živin. Maso se střídá s vejci a s tvarohem, zařazuje se častěji drůbeží a rybí maso a občas je vhodné zařadit i luštěniny. Také přílohy by měly být rozmanité. Co nejčastěji se doporučuje zařazovat do jídelníčku brambory v různé kuchyňské úpravě, dále rýži, těstoviny, houskové a bramborové knedlíky. K některým masům lze jako přílohy zařadit i zeleninu. Již naši předkové věděli, že pro odpočinek trávicího ústrojí je vhodné jeden den v týdnu zařadit moučná jídla. Pokud použijeme luštěniny, je nutné mít na zřeteli, že je potřeba přídavek aspoň malého množství živočišné bílkoviny, například vejce.

Živočišná bílkovina

Potraviny obsahující živočišnou bílkovinu, by měly být základem každého jídla, mimo večeře. Z fyziologického hlediska je vhodné jako poslední jídlo konzumovat takové potraviny, které naopak mnoho bílkovin neobsahují. Pro činnost trávicího ústrojí po celodenní dřině je to úplný balzám. Pokud přesto cítíme potřebu jídlo s určitým obsahem bílkoviny konzumovat, je vhodné se spíše zaměřit na mléčné produkty, jako jsou nízkotučné sýry, tvarohové pomazánky, jogurty nebo plísňové sýry. Pouze u těhotných žen se doporučuje i během večeře konzumace většího množství tvrdého sýru. Velice vhodným je vypití menšího množství čaje nebo neslazeného nápoje před spaním.

Pravidelná strava

Další zásadou je pravidelnost jídla a jeho konzumace v klidu. Moderní věda poukazuje na fakt, že i dospělý člověk by měl přijímat potravu alespoň 5 x denně. Pokud by nám to mělo činit potíže, stačí k přesnídávce a svačině konzumovat i malé množství ovoce nebo zeleniny.

Důležité je vydatné jídlo před nástupem do zaměstnání. Není nic horšího, než ráno ošidit snídani šálkem kávy nebo čaje. Určitým problémem je to, že naše tělo není přizpůsobeno okamžitému příjmu potravy bezprostředně po procitnutí. Pokud to situace jenom trošku dovolí, je vhodné vyvinout před snídaní aspoň malou pohybovou aktivitu, nejlépe na čerstvém vzduchu.

Potraviny při správné výživě

Na trojúhelníkové pyramidě jsou znázorněny polohy poživatin, všeobecně uznávaných jako základní při správné výživě. Z hlediska zdravotního je někdy pohybová aktivita na čerstvém vzduchu považována za tak závažný faktor ovlivňující správnou činnost trávicího ústrojí a všech metabolických procesů probíhajících v těle, že bývá do této pyramidy začleňována. Pyramida je členěna na 3 oddíly, které rozdělují uvedené potraviny podle jejich četnosti konzumace v průběhu jednoho týdne. Například hovězí maso nebo zvěřinu je doporučováno konzumovat přibližně 1x týdně. Naproti tomu chléb, ovoce, tvaroh a další mají zcela výsadní postavení a tyto poživatiny lze bez omezení konzumovat denně, a to i několikrát v průběhu dne. Potraviny uvedené ve střední části pyramidy (luštěniny, vejce, tvrdý sýr a oleje) by neměly v žádném případě v jídelníčku chybět. Pokud je v řádku uvedeno více potravin, neznamená to konzumovat všechny během jednoho dne, ale stačí jednu z nich (buď sýry, nebo tvaroh a podobně). Naproti tomu údaje ve svislé poloze je třeba dodržet (například sýry + ovoce + chléb nebo zakysané mléko + ovoce + brambory a podobně).

Pyramida