Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Dieta pro zvýšení hmotnosti

Dieta pro zvýšení hmotnosti

Opakem diet redukčních jsou diety pro zvýšení váhy. Příčinou hubenosti mohou být zdravotní problémy, potom je nutné nejprve odstranit příčiny onemocnění a nemoc se snažit vyléčit. Z nejrozšířenějších onemocnění způsobujících hubenost je zvýšená činnost štítné žlázy, žaludeční vřed, záněty střeva a pooperační stavy při chirurgickém zákroku na orgánech trávicího ústrojí. Pokud však hubenost není důsledkem onemocnění, potom je jedinou příčinou nízký příjem živin a nedostatečné pokrytí energetických potřeb ve vztahu k prováděné činnosti. Hubenost však může být také důsledkem nadměrné psychické zátěže.

Hubenost

U těchto diet se podávají kaloricky hodnotná jídla, nápoje se sladí cukrem a ochucují se smetanou. K jídlům se obvykle podává moučník nebo sladké zákusky. Hmotnost však není vhodné zvyšovat na tukové tkáni, je třeba podpořit spíše tvorbu svaloviny. Proto musí být zajištěn dostatečný přísun bílkovin obsahujících potřebné množství všech nepostradatelných aminokyselin. Při této dietě je poměrně důležitá vydatná snídaně bohatá na bílkoviny z vajec nebo z tvrdého sýra. Vždy po třech dnech sytých jídel se zařazuje jeden den odlehčovací, kdy se omezuje příjem tuků a masa. Důležitou zásadou je nevynechávat svačinu, která by měla být hodně vydatná. Po svačině je vhodná mírná pohybová aktivita na čerstvém vzduchu, velice vhodná je procházka v terénu. Podporuje se prokrvování sliznic jednotlivých orgánů trávicího ústrojí, což má v konečném důsledku příznivý vliv na trávicí procesy. Večeře by opět měla být energeticky vydatná se zaměřením na příjem cukrů a škrobů. Zdroj bílkovin by měl být zajištěn konzumací mléka nebo kakaa. Maso, vejce nebo luštěniny se k večeři nedoporučují.

Doporučená jídla ke zvýšení hmotnosti:

Polévky Gulášové, silné hovězí, masový vývar zahuštěný krupicí, masové a zeleninové s těstovinami, žloutkové.
Masa Všechna masa včetně zveřiny, většinou pečené a smažené na přírodní způsoby. Při odlehčovacím dnu se doporučuje konzumace drůbeže nebo ryb.
Přílohy Knedlíky, brambory, při odlehčovacích dnech rýže.
Omáčky Všechny masové omáčky, guláše.
Moučníky Hlavně tvarohová těsta, ovocné pěny, piškotová těsta, šlehaný tvaroh, sladké zákusky, zmrzlina, čokoláda.
Ostatní poživatiny Veškerá zelenina a ovoce, často zařazovat chléb s máslem a s medem nebo s marmeládou, buchty, slazené plnotučné mléko a kakao. Doporučuje se konzumovat multivitamínové doplňky výživy, důležitý je dostatečný příjem vitamínů skupiny B. Tyto vitamíny je vhodné konzumovat vždy po hlavním jídle a po večeři.